Tuesday 26 November 2013

Cuti Sekolah

Assalamualaikum

Masa yang ditunggu-tunggu oleh para pelajar sekolah rendah dan menengah sudah tiba iaitu cuti sekolah paling panjang dalam tempoh setahun. 

Bagi ibu bapa atau penjaga yang tidak bekerja dan yang bekerja sendiri sememangnya tiada masalah untuk menguruskan anak-anak yang berada dirumah sepanjang cuti persekolahan ini cuma perlu ada aktiviti yang dijalankan agar anak-anak tidak kebosanan. Mereka yang bekerja pula awal-awal lagi sudah mengatur jadual untuk anak- anak ke taska namun anak yang telah meningkat remaja boleh duduk dirumah sahaja.

Alhamdulillah jawatan 'home manager' membuatkan saya sentiasa berada  dirumah bersama anak-anak tetapi ia tidak semudah yang dijangkakan. Anak-anak saya  cepat berasa lapar bila  melakukan aktiviti walaupun  yang tidak memerlukan tenaga fizikal yang banyak, makanan  sentiasa perlu ada disamping sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam. Waktu beginilah jika  masak apa sahaja pun habis, masa ini jugalah eksperimen membuat kuih dan memasak dengan anak-anak. Selain itu harus juga menelaah  pelajaran untuk tahun hadapan kerana buku teks telah pun diberikan oleh pihak sekolah. Masa seolah olah cemburu dengan kami kerana tanpa disedari matahari sudah mula melabuhkan tirainya terasa sungguh pantas hari demi hari berlalu.

Tempias keseronokkan  cuti sekolah dirasai oleh saya disamping dapat pergi bercuti sekeluarga. Disini saya kepilkan kalendar 2014 untuk dijadikan rujukan bersama. (Jika tiada apa-apa pindaan yang dilakukan)


Semoga setiap kali cuti sekolah terutama  dihujung tahun  dapat dimanfaatkan  bersama anak-anak.

Wasallam.

No comments:

Post a Comment