Friday 15 November 2013

Rebus Telur

Assalamualaikum

Telur sememangnya mempunyai banyak khasiatnya yang tersendiri rasanya ramai yang sudah tahu dan diantaranya ialah  putih telur boleh dijadikan masker untuk  kulit muka. Selain  dijadikan bahan untuk membuat kuih, ia   juga sedap dimakan setelah digoreng atau direbus namun apa  sahaja yang kita makan jika  tidak  dikawal kuantitinya boleh memudaratkan kesihatan. 

Telur yang dibeli haruslah  di basuh terlebih dahulu sebelum digunakan untuk apa jua masakan bagi memastikan ianya bersih dari kuman Salmonella. Ada pelbagai  cara untuk merebus telur tetapi  cara mana yang boleh menghasilkan telur rebus yang cantik dan mudah untuk dikupas kulitnyaAda petua mengatakan cuba  letakkan sedikit garam dalam air rebusan telur, cara ini  telah saya cuba  beberapa kali dan hasilnya tidak mengecewakan cuma telur yang saya rebus akan retak kulitnya mungkin terlalu lama direbus atau api masak terlalu kuat saya tidak pasti. Ada juga rakan yang merebus telur sekali gus ketika masak nasi didalam periuk nasi.


Oleh kerana tidak pasti telur yang direbus itu sudah masak atau belum saya gunakan alat ini yang mana ia diletakkan serentak dengan telur dalam air rebusan, ia akan bertukar warna dari warna merah ke warna  putih ikut gelangan dari separuh masak hingga ke masak keras. 

Setelah menggunakan perebus telur elektrik (egg boiler) saya sungguh berpuas hati, telur masak dalam masa yang singkat dan kulit telur sangat mudah ditanggalkan tanpa mencacatkan bentuk fizikalnya.



Ia juga boleh digunakan untuk telur separuh masak, saya syorkan kepada mereka yang  mempunyai masalah  seperti saya yang tidak dapat kualiti telur rebus yang baik dengan menggunakan cara konvensional bolehlah cuba guna perebus telur elektrik.

Wasallam






No comments:

Post a Comment