Tuesday 12 November 2013

Jenayah di Malaysia

Assalamualaikum

Kejadian jenayah kebelakangan ini semakin menjadi-jadi, selepas hampir 4 tahun meninggalkan  Malaysia kami sekeluarga agak terkejut dengan keadaan jenayah yang berleluasa  sekarang.

Jenayah kecil juga besar seakan-akan satu lumrah dalam kehidupan seharian kita. Kes tembak menembak adalah realiti yang berlaku dinegara kita yang dahulu hanya di lihat dikaca televisyen didalam cerita aksi ataupun berita keganasan diluar negara. Kita mendapat maklumat jenayah  besar melalui  media cetak dan elektronik namun jenayah kecil seperti ragut, pecah rumah dan lain-lain yang tidak dilaporkan juga semakin kerap didengar.

Setiap kali hendak keluar dari rumah  hati ini sentiasa ada rasa kebimbangan bila teringat  kisah anak diculik, orang ragut beg tangan, pecah cermin kereta ketika berhenti di lampu isyarat, samun ketika berada dikawasan rumah sendiri, kehilangan kasut di perkarangan rumah, perlanggaran yang disengajakan dengan tujuan merompak dan banyak lagi yang bermain difikiran. 

Secara jujurnya tidak ada perasaan sebegini ketika saya berada di Sheffield United Kingdom  bukan kerana tiada kes jenayah disana cuma peratusnya tidak setinggi di Malaysia. Amat jarang berlaku kes ragut malah kita boleh lihat makcik-makcik tua yang menaiki bas awam hanya meletakkan beg tangan mereka didalam bakul juga selamat. Sepanjang berada disana juga tidak ada kes pecah cermin kereta ketika berhenti di lampu isyarat, mungkin tidak banyak penunggang motorsikal dan dikebanyakkan  lampu isyarat mempunyai kamera (cctv). Rumah kediamanan disana tidak ada pendakap atau palang besi untuk pintu dan tingkap seperti rumah kita disini. Jika kita tertinggal telefon bimbit atau barang ditempat makan atau mana-mana lokasi kebiasaanya ia masih lagi ada disitu walaupun lebih sejam ditinggalkan ataupun akan disimpakan oleh pekerja kedai.

Berikut dipetik dari portal rasmi Polis Diraja Malaysia 


Alhamdulillah kadar  jenayah ada sedikit penurunan, mari kita lihat sebahagian dari  langkah berjaga-jaga yang boleh diamalkan supaya tiada perkara yang tidak diingini berlaku :-

-pastikan kereta yang dipandu sentiasa dalam keadaan berkunci
-beg tangan atau apa-apa barang yang berharga disorokkan dari pandangan (letak bawah tempat duduk kereta) dan bawa bersama ketika keluar dari kereta
-jangan biarkan anak dalam kereta ketika kita hendak membeli barang walaupun sekejap
-pastikan  enjin kereta dimatikan dan pegang kunci kereta jika ingin menutup pagar rumah
-elakan berhenti dihentian yang sunyi
-pastikan rumah kita sentiasa berkunci dan jangan layan sebarang juru jual
-jika paip air diluar rumah terbuka hingga maksimum pada waktu malam jangan keluar sebaik-baiknya telefon polis
-jangan tinggalkan kasut yang cantik di luar rumah
-elakakn memakai barang kemas yang keterlaluan
-beritahu jiran jika kita ingin bercuti atau pulang kekampung 
-pastikan nombor pihak berkuasa disimpan didalam telefon bimbit dan ditampal berdekatan dengan telefon rumah 

Adakah kerana desakan hidup dalam keadaan ekonomi sekarang merubah perangai  dan hilang timbangrasa sesama manusia?. Saya percaya pihak berkuasa sedang berusaha mengawal keselamatan dan keamanan negara namun kita sendiri harus berperanan dalam mengatasi masalah ini.

Kita hanya boleh merancang tetapi Allah yang menentukan segalanya, oleh itu berdoalah agar kita dan negara Malaysia senantiasa berada didalam lindunganNya insyaAllah.

Wasallam


No comments:

Post a Comment