Tuesday 5 November 2013

Resepi Bingka Ubi

Assalamualikum


Salam Maal Hijrah .


Kuih ini  merupakan salah satu kuih tradisional kegemaran saya. Disebabkan suka akan kuih ini saya telah mencuba beberapa resepi yang dicari  dipelbagai laman sesawang dan akhirnya  jumpa resepi yang sesuai dengan selera saya. 


Alhamdulillah pertama kali buat guna resepi ini  terus menjadi, untuk makluman saya dah kurangkan jumlah gula tapi jika yang sukakan rasa manis boleh tambahkan lagi kuantiti gula.






BINGKA UBI


Bahan2

-1 kilo ubi- parut@ blend ( saya biasa blend -potong kecil2 dan letakkan  sedikit air kemudian ditapis ambil hasil parutan sahaja)

-300gm gula melaka@brown sugar**

-200ml santan pekat - 2 helai daun pandan @ sedikit pandan paste **

-91gm gula halus

-3biji telur

-1/2 sk garam

-2 sudu besar butter@marjerin

-2 sudu besar tepung pulut


Cara2

-masak bahan bertanda **.  hingga mendidih & gula hancur-tapis & sejukkan

-campurkan gula halus, telur & mentega dan kacau rata (saya gunakan whisk)

-masukkan ubi parut, garam dan bhn yg dimasak ** kedalam campuran gula,telur dan mentega

-kacau hingga sebati

-tuang dlm loyang yg telah di lenser minyak

-bakar selama 40-45 minit pada suhu 160-180C atau hingga masak

-utk permukaan garing hidupkan api grill selama 3-5minit

-harus disejukkan dahulu baru dipotong dan dihidangkan




Boleh la cuba untuk minum petang, insyaAllah sedap rasanya... Selamat mencuba..   :)

Wasalam

No comments:

Post a Comment