Wednesday 4 September 2013

Suri Rumah Dan Kenaikan Harga Minyak.

Kenaikkan harga minyak secara langsung atau tidak, pasti mempengaruhi individu yang menggunakan kenderaan sebagai pengangkutan utama mereka.

Untuk yang bekerja sudah pasti kos harian atau mingguan akan bertambah menandangkan setiap hari perlu keluar untuk  ke pejabat. Ada yang kisah dan ada juga yang buat-buat tak kisah, apa pun ianya terpulang kepada individu.

Implikasinya turut dirasai oleh suri rumah walaupun tidak ke pejabat setiap hari. Pukul rata wanita yang tidak bekerja akan menguruskan perjalanan harian anak-anak kesekolah selain dari  menguruskan kerja-kerja dirumah,  apatah lagi tiada gaji bulanan sepertimana mereka yang bekerja. Antara faktor yang menyumbang kepada 'penyedutan minyak' ialah  keadaan  cuaca negara kita yang panas membuatkan penghawa dingin akan dipasang dari mula engin kereta dihidupkan hingga  la ia dimatikan. 

Ini  ditambah pula dengan jalan yang sesak, walaupun jarak sekolah anak ke rumah tidak jauh tapi selalu 'jam' menyebabkan  kereta lebih lama berada di atas  jalanraya, ini adalah 'routine' seorang suri rumah. (Juga perjalanan ke pasar, kedai buku, taska dll)




Kebiasaanya fenomena ini akan menyebabkan harga barang turut naik, bukan  mengeluh tapi sekadar luahan rasa. ... Jika langkah kenaikan ini perlu demi menstabilkan ekonomi negara, kita perlu Redha jangan pula ada agenda lain disebaliknya. Namun kestabilan ekonomi keluarga yang  kurang berkemampuan juga perlu diambil kira oleh pihak yang terbabit. Alangkah bagusnya jika ada cara lain yang boleh dilakukan selain  mengurangkan subsidi minyak. Apapun kita berpijak dibumi nyata 'Dimana Bumi Di Pijak , Disitulah Langit Dijunjung'


Jennifer Donnelly
“Voice is not just the sound that comes from your throat, but the feelings that comes from your words.” 








No comments:

Post a Comment