Thursday 3 October 2013

Resepi Kuih Sagu

Assalamualaikum



Kuih ni ada banyak nama, antaranya ada yang panggil 'kuih janda malas' saya pun tak tau macam mana ia terlabel begitu :) . Dari kecik saya suka makan kuih sagu, bila pergi kenduri atau jamuan kat rumah orang kalau nampak ada kuih ni rasa seronok sangat. Masa tak pandai lagi buat kuih saya sering beli kuih muih di pasar malam, tapi kuih ni jarang dijual dikawasan rumah saya. Bila berada diperantauan lagi la susah nak cari kuih ni,  'cik google' jadi bahan rujukan. Saya ubah suai sedikit resepi yang saya dapat, jadi lah seperti berikut:-

Bahan2
-1 gelas sagu biji
- 3 gelas air
-3/4 gelas gula pasir
-sedikit pewarna merah
-1 sudu kecil garam
- 1 sudu kecil esen rose (kalau letak pewarna hijau, guna kan esen pandan)

Gunakan gelas @ cawan yang sama utuk menyukat sagu dan air
Pastikan sagu yang saiz kecil bukan yang saiz besar
Utk sagu cepat masak.. Rendam dlm air sekejap, (dalam 5 minit jgn terlalu lama) basuh dan toskan 

Cara2
- panaskan air + pewarna merah hingga mendidih
- masukkan sagu kemudian kacau rata
- masukkan gula & gaul rata
-bila adunan pekat sedikit masukkan dlm loyang
-kukus dlm 20 minit (untuk sagu masak 100%)
- sejukkan baru potong & gaulkan dgn kelapa yg telah dicampur sedikit garam

Selamat mencuba.  :)

Wasalam

No comments:

Post a Comment