Tuesday 17 December 2013

Anak ke Alam Persekolahan (Darjah Satu)

Assalamualaikum

Tinggal 2 minggu sahaja lagi untuk kita melangkah ke tahun baru juga bermakna satu cabaran besar yang akan dilalui oleh anak-anak berumur 6 tahun.

Rasanya ramai anak-anak telah didedahkan dengan sistem pendidikan seawal umur 4 tahun lagi malah ada yang bermula dari umur tiga tahun, namun memasuki alam persekolahan yang sebenar jauh berbeza dengan apa yang mereka lalui ketika di tadika. Perasaan mereka bercampur baur seakan kita baru melangkah kealam pekerjaan dan mula bekerja pada hari pertama.

Ada juga yang mungkin akan menggunakan semula kelengkapan sekolah kakak atau abang mereka yang masih elok tetapi  kebiaasaannya  ibu bapa akan membeli juga beberapa kelengkapan yang baru sebagai pendorong dan  semangat untuk anak-anak ini memulakan langkah pertama dalam kehidupan mereka yang masih panjang.



Antara perkara yang perlu dilakukan sebelum bermula alam persekolahan :-
-pastikan anak telah didaftar terlebih dahulu ( boleh mula mendaftar seawal umur 5 tahun : pergi kesekolah yang diingini dan dapatkan maklumat lanjut dan pendaftaran juga boleh dilakukan melalui 'online' )
-ibu bapa/penjaga akan diberitahu akan penerimaan anak kesekolah yang berkenaan melalui pos dan perlu membawa surat beranak asal ke sekolah tersebut untuk disahkan penerimaannya.
-tarikh untuk mengambil senarai buku tulis juga akan diberitahu oleh pihak sekolah
-perlu menghadiri sessi suai kenal yang kebiasaannya  diadakan seminggu sebelum sekolah dibuka.
-perlu menyediakan baju sekolah yang lengkap, baju sukan,  alat tulis, beg sekolah, botol air  dan lain-lain yang berkaitan

Bila ditanya kepada anak saya apakah perasaannya yang  akan memulakan alam persekolah tidak lama lagi, dia dengan senyum simpul berkata ada perasaan takut, gementar dan malu. Pelbagai persoalan yang ditanya seperti keadaan kelas, cikgu baik atau tidak, bagaimana jika hendak ke tandas,  apa yang harus dilakukan bila masuk kelas,  kawan-kawan, macam mana dengan makanan dan minuman  walaupun dia telah melalui alam tadika juga persekolahan semasa di United Kingdom. Namun setelah semua kelengkapan sekolah dibeli terpancar kegembiraan diwajahnya dan semangat berkobar-kobar untuk kesekolah juga jelas kelihatan.

Diharap tiada sebarang masalah untuk semua anak-anak yang bakal melalui alam persekolahan yang sebenar tidak lama lagi. Sama-sama kita doakan agar anak-anak ini menjadi orang yang berguna juga berjaya dalam tuntutan hidup di dunia dan di akhirat, insyaAllah.

Wasallam





No comments:

Post a Comment