Friday 9 May 2014

Sampah Dan Lalat di Bandar Baru Bangi

Assalamualaikum

Sampah dan lalat memang tidak dapat dipisahkan, apabila bercakap tentang sampah ini banyak kategorinya, apa yang saya hendak  tekankan di sini ialah sampah bahan buangan dan sisa-sisa makanan.  Masalah kelewatan pemungutan sampah di kawasan Bandar Baru Bangi bagi saya adalah sangat kritikal, jika dahulu sampah akan dipungut 3 kali seminggu dan tetap harinya tetapi sekarang hanya 1 atau 2 kali sahaja.

Faktor cuaca negara kita  yang panas dan lembab ini mendorong kepada bau yang kurang menyenangkan (busuk) apabila sampah dan sisa makanan tidak dipungut secara kerap dan berjadual. Ini ditambah pula dengan tempat simpanan sampah adalah dibahagian hadapan iaitu di tiang pagar masuk dihampir kesemua  rumah. Ulat-ulat kecil berwarna putih acapkali dilihat di dalam timbunan sampah yang lewat dipungut itu. Lalat juga semakin banyak sehingga berasa tidak selesa ketika menjamu selera didalam rumah sendiri dan semua tahu bahayanya lalat terhadap kesihatan manusia. (boleh menyebabkan diare)

Sumber:google


Makanan perlu sentiasa diawasi agar tidak menjadi tempat singgahan si Lalat, kerana ia suka bertelur di atas makanan terutamanya masakan jenis bersambal. Keadaan semakin buruk selepas sekembalinya dari pasar kerana  perlu membersihkan ikan, ayam dan lain-lain makanan laut walaupun dibalut rapi sebelum dibuang namun baunya seakan-akan ada bangkai dikawasan rumah  ditambah lagi bagi keluarga yang mempunyai anak kecil dengan masalah kumpulan lampin pakai buang apabila lori sampah datang hanya seminggu sekali untuk memungutnya dan 'Cik Lalat' pun apa lagi seronok la ada kenduri sampah. 

Saya amat berharap selain masalah air yang perang warnanya (alhamdulillah catuan air telah berakhir) masalah sampah ini dapat diselesaikan segera oleh pihak yang berwajib. Tempat lain mungkin berbeza situasinya tetapi ini lah masalah yang saya hadapi. Kembalikan jadual pemungutan sampah seperti dahulu. Sering kali juga saya nampak longgokkan sampah ditepi jalan, pihak berwajib juga perlu memikirkan jalan penyelesaian kepada masalah ini, mungkin boleh meletakkan satu tong sampah besar disitu agar sipembuang sampah lebih berdisiplin menempatkan kesemua sampah disatu tempat yang dikhaskan.

Kesihatan yang baik untuk keluarga bermula dari persekitaran rumah yang bersih. Masyarakat sihat menyumbang kepada kepesatan ekonomi negara.

Wassallam.

No comments:

Post a Comment