Wednesday 1 January 2014

Tahun Baru 2014 dan Rutin Harian

Assalamualaikum

Alhamdulillah masih lagi bernafas untuk hari pertama tahun 2014 bersamaan dengan 19 safar 1435H. Segala percaturan masa harus dirancang dengan teliti bermula esok kerana bermulanya alam persekolahan.

Bagi yang berkerjaya sudah pasti rutin harian telah dirancang untuk anak- anak yang masih bersekolah. Surirumah seperti saya yang mempunyai 3 orang anak yang berlainan umur dan waktu persekolahan yang berbeza nyata akan lebih sibuk dari biasa namun demi anak-anak tersayang saya yakin boleh melakukan rutin harian dengan lancar. 

Amat berbeza ketika di United Kingdom, waktu persekolahan adalah sama untuk pelajar rendah dan menengah iaitu dari jam 8 pagi hingga 3 petang, tiada  sessi petang kecuali untuk kelas tambahan dan kokurikulum. Di sini anak yang diperingkat sekolah rendah ( bukan intergrasi) kebiasaannya akan pergi ke dua sekolah iaitu sekolah kebangsaan dan sekolah agama. (Untuk tuntutan dunia dan akhirat)

Aturan masa harus bijak dilakukan agar anak-anak sempat bersarapan atau makan tengah hari dirumah sebelum kesekolah, setelah dihitung hampir 7 kali akan keluar masuk rumah untuk menguruskan 3 orang anak yang berlainan umur dan waktu persekolahan. Alhamdulillah saya berpeluang menguruskan sendiri urusan ini tanpa rasa risau dan ragu akan keselamatan, pengangkutan dan pemakanan anak-anak. Sememangnya sungguh besar tanggungjawab kita sebagai ibubapa bagi memastikan anak-anak mendapat pelajaran yang sewajarnya.

Namun begitu, tugas harian seperti membasuh baju, menyapu lantai, mop lantai, memasak dan lain-lain kerja rumah juga harus dilakukan boleh dikatakan masa sebagai seorang suri rumah adalah penuh dan itu belum lagi termasuk skop bekerja dari rumah yakni berniaga 'online'. Apa pun yang saya lakukan ianya adalah ikhlas 'from the bottom of my heart' dan  hargainya setiap detik dan saat kerana percaya Allah telah merancang yang terbaik untuk saya.



Saya yakin ramai  wanita di Malaysia mempunyai rutin harian seperti ini, semoga segala urusan kita ini diberkati dan dipermudahkan oleh Nya.

Wassallam.








No comments:

Post a Comment