Wednesday 9 October 2013

Kitchenaid Atau Kendwood

Assalamualaikum

Saya bukan la pakar buat kek dan sebagainya tetapi  ingin berkongsi nota secara ringkas yang saya buat sebelum memilih jenama apa yang hendak dibeli. 

Untuk membuat kek juga sesetengah doh kuih 'stand mixer' sangat penting kerana ia bukan sahaja memudahkan kerja-kerja didapur malah hasilnya juga tidak mengecewakan. Tidak salah kalau masih memilih cara konvensional terpulang kepada individu mengikut keselesaan masing-masing.

2 jenama  seperti diatas dipilih kerana kebiasaannya itu la jenama yang agak popular dan menjadi sebutan dikalangan rakan-rakan saya.

Kitchenaid
Kitchenaid mempunyai 3 jenis 'stand mixer' iaitu Artisan, Classic dan Professional.  Ia mempunyai lebih dari 20 warna yang menarik untuk dipilih oleh pembeli. Warna juga memainkan peranan penting dalam pemilihan kerana ada yang ingin menyesuaikan dengan suasana dapur juga warna 'kitchen cabinet'. Kesemua jenis ini mempunyai kelajuan dari 1 sehingga 10. Ia juga dibekal kan dengan 3 alatan seperti pemukul untuk kek, pemukul untuk doh dan pemukul untuk cream. Ia juga boleh ditambah dengan aksessori seperti pembuat pasta dan lain-lain.




Artisan

-berat 12kg
-300watt 
-kapasiti mangkuk steel dengan pemegang  4.8litre
-penutup plastik 
-'tilt back head design'

Classic


- berat 12 kg
-275 watt
-kapasiti mangkuk steel tanpa pemegang 4.5litre
-tiada penutup plastik 
-'tilt head back design'

Professional


-berat 14kg
-500watt
-kapasiti mangkuk steel dengan pemegang 6.9litre
-penutup plastik
-'J handle design'- turun naik bowl


Kendwood
Kendwood juga mempunyai beberapa jenis 'stand mixer' untuk Kendwood Chef sahaja ada dalam 7 jenis (saya kongsikan untuk Kendwood Chef Classic), Kmix dan Prospero.  Untuk Chef dan Prospero hanya ada satu warna iaitu silver manakala Kmix terdapat lebih dari 5 warna. Ia mempunyai kelajuan dari 1-6 juga dibekalkan dengan 3 alatan pemukul kek, pemukul doh dan pemukul cream. Sama seperti Kitchenaid ia juga boleh dilengkapi dengan aksessori tambahan.

Kendwood Chef Classic


-berat 11kg
-800 watt
-kapasiti magkuk steel tanpa pemegang 4.5litre
-'tilt head back design'
-juga dibekalkan dengan 1.5litre acrylic pengisar

Kendwood Prospero


-berat 900kg
-900 watt
-kapasiti mangkuk steel tanpa pemegang 4.3litre
-penutup plastik
-'tilt back head design'
-Ia juga dibekalkan dengan pengisar, 'food processor', pemerah jus limau juga alat penghiris halus dan kasar.

K Mix


-berat 12kg
-500 watt
-kapasiti mangkuk steel dengan pemegang 5litre
-penutup plastik
-'tilt back head design'
-ada fungsi kaup balik ( penting untuk buat kek span)

Secara keseluruhannya ia mempunyai fungsi  yang sama cuma berbeza dari segi fizikal, kelajuan, watt dan kapasiti doh. Harga  juga dipengaruhi oleh faktor-faktor tersebut, oleh itu teliti setiap keistimewaan yang ada sebelum membuat keputusan untuk membeli ( tepuk poket, tengok dompet). Akhir kata terpulang kepada  penilaian masing-masing dan diharap sedikit sebanyak membantu anda untuk mengenali 2 jenama  ini. 

Wasalam






No comments:

Post a Comment